Přeskočit na hlavní obsah

Courová

Tak já už tomu vůbec nerozumím. Výtvarnýmu umění. Procházíme galerií s jednou umělkyní, která má za sebou seznam výstav v různejch koutech světa. Prý je pro český prostředí málo známá, ale důležitá, třeba „jako Kintera“. Otevřeně poslouchám, jestli z artistky vypadne něco zajímavýho, co není jen přecitlivělej povzdech, ale štiplavý niterný poznání. Zatím jsem se po půlhodině dočkal jen samolibýho mlaskání. Bere se tak vážně, až je mi z toho blbě od žaludku. Nulová provokace.

Vůbec to na mě nedejchá. Nedokážu rozhejbat svoji představivost na předmětech v tom vyprahlým, historickým prostoru. Jsem z toho unavenej, jen se na to podívám. V obrovskejch sálech je pár fragmentů a prázdnota se vydává za koncept. Ze stropu visí hřeben nad zrcadlem. První moment, kterej mě zaujal. Jinak nuda. Žádná sranda, jenom nafouklá vážnost. V momentě, kdy rozehraju lidskej dialog typu „Tak jste to dala dohromady z toho, co bylo po ruce...“ slyším úsměšky, vtipný poznámky šeptem, co jsem zač, proč se tak blbě ptám. Odpověď: „Ne, to já hledám... já nacházím předměty a materiály...,“ říká umělkyně, která má buď jetlag, protože zrovna přiletěla z výstavy feng-šuej v Manchesteru, nebo se prostě včera vyndala, protože má výstavu.

Sem tam poznamená, kterej umělec nebo designer ji ovlivnil. Procházíme pustým mentálním zámkem, co připomíná spíš novej byt – právě jsem se nastěhovala. Neustále si děkujou s kurátorkou, jak kdyby byla její nájemnice.

Odcházím, zajímavější byly rozhovory se zaměstnancema galerie. Dva dny už se trápím tím, proč to na mě vůbec nezapůsobilo. A došel jsem si k tomu, že je to přesně typ výstavy, u který se naseru. Banální sebranka dramaticky uspořádanejch předmětů, co o fantazii nezavaděj ani omylem. Vlastně se představivosti štítěj, aby se ubránily. Dlouho mě ale takhle žádná výstava nenasrala, cením.

Cena Chalupeckýho je tak pro mě značka – bacha, tady nenajdete skoro nic společnýho s životem.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

lepkavá

země chladne a rotuje kosmem. už zchladla natolik, že své vrásky polila deštěm. pumpuje lávu. na hvězdy už není vidět. seju kamení, takže nesklízím. soukromé teritorium ryb, který kotvěj v hlubině. kontemplujou. drtěj si zobáky nenažranou lží. ještě že myslím na všechny. kila práce. ještě že.

Covida Bartošová aneb komparz na ctyři

„Nechceš si zahrát bulvárního novináře v druhý sérii Ivety? Bude to max na pět hodin...“ Dorazil jsem ráno, trochu nevyspalej a nervózní, k Hlaváku, kde se točilo. Ujal se mě tam hned úlisnej ale vtipnej břichatej týpek Kamil. V bílý mikině tam komandoval různý chlapy, některý vypadali, jako kdyby na Hlaváku i přespávali. Nahodili na mě devadesátkový pončo a vlasy připlacli lakem na vlasy. Při čekaní na set mi ve stanu jeden bejvalej starší novinář pouštěl svatební videa, který teď točí, protože je to klidnejší práce než v deníku. Ok - táhlo mu z huby na dva metry a pak mi ukazoval, že fotí taky třeba kabelky, produktovky. Tyvle, hele jdu ven. Tam potkám týpka Michala. Vtipný, jeli jsme s nim par dní zpátky Überem, kde nám vyprávěl, že staví base u filmu. To už nás ale vede břichatej týpek Kamil s mečivým hlasem do Automotoklubu. V prvním patře, v načervenalým sále jsme si s komparzisty sedli a půl hodiny čekali v zimě. Bylo nás tam dvacet, fiktivních novinářů. Kamil mezi náma ze začát...

Jakoby to záleží

Usazuju se jako prach na židli. Pomalu a nepozorovaně – snad jenom ta paní, co si vykouřila zdraví už za svýho mládí z okna, mě vidí. A trochu se klepu, protože uvnitř je zima. Chladnoucí popel, který šum rozfouká po ulicích. Tu sousedku od naproti jsem znal. „Koho zajímá můj názor?“ vykřikla. „Promiňte, teď se mi do cesty připletlo pár slov: deprese v konzervě. Slyšíte mě i tam vzadu? Nebo mám řvát ještě víc? Tak – tiše,“ artikulovala s přehnanou přísností a dolním rtem se dotýkala svého dekoltu, až si kousla omylem do bradavky. Zařvala a škubla si se svým mimickým strojem, div jí nevyhrkly bolestí slzy. Stroj byl věšák s kolečky, na kterém si vozila svůj výraz. Sice si neviděla si na špičku nosu, ale viděla si do huby, kam si obvykle patrony Chlordiazepoxidu dávala. Když dostala za přednášku rozumné penízky, jo, ty se pak utrácely samy, jen se po nich zakouřilo. Po hodině nechala v krabici od banánů svůj dobrý dojem, aby si ho mohli studenti rozebrat. Koho zajímá můj názor, p...