Přeskočit na hlavní obsah

Vítejte doma

 Když se zeptáme "Co pro vás znamená vlastenectví?", odpověď většinou začne slovy "jazyková příslušnost", "úcta k tradici" nebo "vztahování se k historii" a mezi posledními bude "sounáležitost s prostředím". Proč upřednostňujeme, co je nám nejdále?


 Globální vesnice má cesty, které vedou od skladu myšlenek k prodejnám, kde se opracují zpátky k uložení. Nejsou tu však domy. Obyvatelé brouzdají ulicemi a zběsile shánějí dávku drogy, aby spočinuli již na tomto světě. Tím se jim rozpustil majetek do krve a tělo má konečně právo na duši. Dokonalý profil je stejně neskutečný jako plyn, kterým si zatopíme. Co nás donutí věřit, že budeme mít po namačkání očekávanou teplotu? Je to zesílení plamene v krabici, jež pumpuje vodu do tepen domu. Návrat ke krbovým kamnům je ujištěním, že pokud si vezmu poleno z hromady, kterou jsem si naskládal do přehledné mozaiky, a přinesu si ho - položím vedle kamen - vložím do kamen - tak reguluji dění svou silou.
 Z lesa dětství vyrazíme do světa velkoměsta, abychom se pak triumfálně vrátili k dosvědčení, že práce v rodném kraji není. Že tam, ve velkoměstě, jsou větší příležitosti. Není divu, když tu není wifi v každé kavárně, když tu není otevřeno několik prodejen nejméně dvacet hodin denně. Jídlo nejde nakoupit každý den, což vytváří dojem omezení svobodného nekulturního člověka.
 Kultura však v mnoha regionech je. Je totiž v sounáležitosti lidí, kteří i přesto, že se náhodně potkávají především u piva, vytvářejí kolektiv. Uspořádají zabijačku. Uspořádají dětský den. Májka se staví a sousedním vesnicím podřezává dohromady. Nedbalé povědomí o tom, jak náš kraj vypadá a vypadal, však dáva prostor modernizaci. Umělohmotné ploty nebo realistické malby na fasádách, jež ostře kontrastují se zářivým modrým nebo zeleným nátěrem. Estetická tradice kraje zaniká, pokud se o ní nemluví. Pokud se spolu nescházíme. Sdílení vzpomínek našich prarodičů nám dává půdu pod nohama, abychom zjistili, že jsme součástí obrovského podnosu historie a naše obrácení estetiky na hlavu okukováním ideálů z televize je planá naděje, která se ztratí spolu s uzavřením ventilu plynovodu.

 Nelze požadovat po společnosti změnu individua, jelikož je víceméně pokaždé pro jedince destruktivní. Jedinec v pochopení čelí pouze sám sobě. Skrze své plody trpělivosti by měl pečlivě hledat společné. Konstituovat společnost, nikoli jí podléhat.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

lepkavá

země chladne a rotuje kosmem. už zchladla natolik, že své vrásky polila deštěm. pumpuje lávu. na hvězdy už není vidět. seju kamení, takže nesklízím. soukromé teritorium ryb, který kotvěj v hlubině. kontemplujou. drtěj si zobáky nenažranou lží. ještě že myslím na všechny. kila práce. ještě že.

Covida Bartošová aneb komparz na ctyři

„Nechceš si zahrát bulvárního novináře v druhý sérii Ivety? Bude to max na pět hodin...“ Dorazil jsem ráno, trochu nevyspalej a nervózní, k Hlaváku, kde se točilo. Ujal se mě tam hned úlisnej ale vtipnej břichatej týpek Kamil. V bílý mikině tam komandoval různý chlapy, některý vypadali, jako kdyby na Hlaváku i přespávali. Nahodili na mě devadesátkový pončo a vlasy připlacli lakem na vlasy. Při čekaní na set mi ve stanu jeden bejvalej starší novinář pouštěl svatební videa, který teď točí, protože je to klidnejší práce než v deníku. Ok - táhlo mu z huby na dva metry a pak mi ukazoval, že fotí taky třeba kabelky, produktovky. Tyvle, hele jdu ven. Tam potkám týpka Michala. Vtipný, jeli jsme s nim par dní zpátky Überem, kde nám vyprávěl, že staví base u filmu. To už nás ale vede břichatej týpek Kamil s mečivým hlasem do Automotoklubu. V prvním patře, v načervenalým sále jsme si s komparzisty sedli a půl hodiny čekali v zimě. Bylo nás tam dvacet, fiktivních novinářů. Kamil mezi náma ze začát...

Jakoby to záleží

Usazuju se jako prach na židli. Pomalu a nepozorovaně – snad jenom ta paní, co si vykouřila zdraví už za svýho mládí z okna, mě vidí. A trochu se klepu, protože uvnitř je zima. Chladnoucí popel, který šum rozfouká po ulicích. Tu sousedku od naproti jsem znal. „Koho zajímá můj názor?“ vykřikla. „Promiňte, teď se mi do cesty připletlo pár slov: deprese v konzervě. Slyšíte mě i tam vzadu? Nebo mám řvát ještě víc? Tak – tiše,“ artikulovala s přehnanou přísností a dolním rtem se dotýkala svého dekoltu, až si kousla omylem do bradavky. Zařvala a škubla si se svým mimickým strojem, div jí nevyhrkly bolestí slzy. Stroj byl věšák s kolečky, na kterém si vozila svůj výraz. Sice si neviděla si na špičku nosu, ale viděla si do huby, kam si obvykle patrony Chlordiazepoxidu dávala. Když dostala za přednášku rozumné penízky, jo, ty se pak utrácely samy, jen se po nich zakouřilo. Po hodině nechala v krabici od banánů svůj dobrý dojem, aby si ho mohli studenti rozebrat. Koho zajímá můj názor, p...